Zwarte lijst
Op deze pagina
Organisaties kunnen ervoor kiezen:
- de zwarte lijst alleen intern te gebruiken;
- de zwarte lijst te delen met andere organisaties;
- de zwarte lijst te delen met andere sectoren.
Hierbij geldt: hoe groter het bereik van de zwarte lijst, hoe strenger de voorwaarden.
Voorbeelden zwarte lijst
Een supermarkt kan een zwarte lijst aanleggen van klanten en die personen niet meer binnenlaten. De supermarkt gebruikt de zwarte lijst dan alleen zelf en niemand buiten deze supermarkt heeft toegang tot de lijst.
De supermarkt kan de zwarte lijst ook delen met andere supermarkten, zodat zij ook gewaarschuwd worden voor winkeldieven. In dit geval hebben alle supermarkten die zijn aangesloten bij de zwarte lijst toegang tot die zwarte lijst.
Andere voorbeelden van gedeelde zwarte lijsten zijn:
- een zwarte lijst van gasten die overlast veroorzaken (hotelbranche);
- een zwarte lijst van frauderende klanten en medewerkers (financiële instellingen).
Ook bijvoorbeeld winkeliersverenigingen, horecaondernemingen en autoverhuurbedrijven gebruiken zwarte lijsten.
Snelle antwoorden
Moet ik voor een zwarte lijst altijd een vergunning aanvragen?
Nee. U heeft geen vergunning nodig wanneer u de zwarte lijst alleen intern gebruikt. En ook niet als u de zwarte lijst wel deelt, maar er geen strafrechtelijke persoonsgegevens op staan.
Kan ik mijn gegevens bij een organisatie inzien, laten verbeteren of laten verwijderen?
Ja, dat kan. Als een organisatie uw persoonsgegevens gebruikt, heeft u een aantal rechten. Zo houdt u grip op uw gegevens. Dit zijn de belangrijkste privacyrechten:
- U heeft recht op inzage in uw persoonsgegevens.
- Blijken er gegevens van u niet te kloppen? Of ontbreken er gegevens? Dan kunt u vragen uw gegevens te rectificeren (aanpassen of aanvullen).
- In sommige gevallen kunt u ook vragen gegevens te wissen.
Wilt u weten welke rechten u nog meer heeft? Kijk dan bij Privacyrechten AVG.
Wat kan ik doen als ik een vraag of klacht heb over het gebruik van mijn persoonsgegevens?
Ga met uw vragen of klachten altijd eerst naar de organisatie die uw persoonsgegevens gebruikt. Heeft u een klacht en komt u er samen met de organisatie niet uit? Dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.