Recht op rectificatie
Mensen hebben het recht om organisaties te vragen hun gegevens te rectificeren (wijzigen) als die niet kloppen. Bijvoorbeeld nadat zij een inzageverzoek hebben gedaan bij een organisatie en hebben ontdekt dat hun gegevens niet juist zijn. Of niet compleet. Zij kunnen de organisatie dan vragen hun gegevens aan te passen of aan te vullen.
Kloppen de gegevens niet die een organisatie van iemand gebruikt? Dan kan dat vervelende gevolgen hebben voor deze persoon. Daarom zijn organisaties er verantwoordelijk voor dat de persoonsgegevens die zij verwerken altijd juist zijn. En moeten zij de gegevens updaten als dat nodig is.
Op deze pagina
Wanneer rectificatie wel en niet mogelijk is
Mensen kunnen om rectificatie vragen in een van de volgende situaties:
- hun persoonsgegevens kloppen niet;
- hun persoonsgegevens zijn niet compleet.
Mensen kunnen geen rectificatie krijgen als zij het niet eens zijn met een indruk, mening of conclusie van een medewerker van de organisatie. Zij kunnen dan wel aan de organisatie vragen om in ieder geval hun schriftelijke mening aan hun dossier toe te voegen.
Rectificatie vragen
Wilt u uw persoonsgegevens bij een organisatie laten wijzigen of aanvullen? Dan geeft u in een e-mail of brief aan deze organisatie door welke wijzigingen of aanvullingen u wilt. U kunt voor uw verzoek de voorbeeldbrief rectificatie van de Autoriteit Persoonsgegevens gebruiken.
Let op: De organisatie waar u het verzoek om rectificatie doet, moet eerst uw identiteit vaststellen. En heeft een bepaalde tijd om te reageren. Zie verder: Uw privacyrechten gebruiken.
Besluit de organisatie uw gegevens te wijzigen of aan te vullen? Dan moet de organisatie dit zo snel mogelijk doen. Dat is uiterlijk binnen 1 maand.
Andere organisaties informeren
Heeft de organisatie in het voorafgaande jaar uw (onjuiste) gegevens aan andere organisaties doorgegeven? Dan moet de organisatie ook zo snel mogelijk de wijzigingen aan deze andere organisaties doorgeven.
Wilt u weten wie de organisatie heeft geïnformeerd over het rectificeren van uw gegevens? Dan kunt u dit aan de organisatie vragen. De organisatie moet u hierop antwoord geven.
Rectificatie openbaar register
Komen uw persoonsgegevens voor in een bij wet opengesteld openbaar register, zoals het Kadaster of het Handelsregister (van de Kamer van Koophandel)? Dan kunt u géén gebruik maken van het recht op rectificatie zoals dat in de privacywet staat.
Bij zo’n openbaar register zijn er namelijk in de betreffende wetgeving bepalingen opgenomen over correctie van gegevens. U kunt aan de houder van het register vragen hoe u uw gegevens kunt laten rectificeren.
Voor organisaties: recht op rectificatie in de praktijk
Ontvangt u als organisatie een verzoek om rectificatie? Kijk dan bij Privacyrechten in de praktijk voor wat u moet doen om volgens de regels met het verzoek om te gaan (o.a. identiteit aanvrager controleren, reactietermijn).
Waar te vinden?
Artikel 12 AVG
Artikel 16 AVG