Internet of things

Naast pc’s, laptops en smartphones zijn er steeds meer andere apparaten die zijn verbonden met het internet en die onderling communiceren. Bijvoorbeeld smart tv’s, auto’s, wearables (zoals een smartwatch), speelgoed, koelkasten, muzieksystemen, lampen en thermostaten. Samen vormen deze apparaten het ‘internet of things’.

Op deze pagina

  1. Algemene informatie

Mogelijkheden

Het internet of things maakt nieuwe toepassingen mogelijk en zorgt voor een slimmere en beter meetbare leefomgeving. Daarom noemen we apparaten met een internetverbinding ook wel ‘smart’. Ze maken ons leven vaak makkelijker.

Niet alleen in het huishouden, maar ook in organisaties en bedrijven of op straat kom je het internet of things tegen. Bijvoorbeeld in de gezondheidszorg, het onderwijs en in de publieke ruimte (‘smart cities’). Ook hier kunnen slimme apparaten zorgen voor meer inzicht en gebruiksgemak.

Risico's internet of things

Het internet of things brengt ook risico’s met zich mee, onder meer voor uw privacy. Slimme apparaten verzamelen nogal eens privacygevoelige informatie, waaronder persoonsgegevens. En het is niet altijd duidelijk wat er met die informatie gebeurt. Dat moet voor gebruikers wel helder zijn. Ook moet de beveiliging in orde zijn, zodat de gegevens niet in verkeerde handen komen.

Privacy beschermen

Het aantal apparaten met een internetverbinding in Nederlandse huishoudens groeit. Gebruikt u ook een slim apparaat? Zorg er dan voor dat u uw privacy beschermt. Om u hierbij te helpen, geeft de Autoriteit Persoonsgegevens een aantal tips voor het kopen, installeren en veilig gebruiken van een slim apparaat.

Snelle antwoorden

Wat kan ik doen als er beveiligingsprobleem is met mijn slimme apparaat?

Slimme apparaten worden op grote schaal geproduceerd en verkocht. Dit betekent dat een beveiligingsprobleem bij een veel gekocht apparaat of type apparaat een grote groep mensen kan raken.

Hoort u in de media dat er een beveiligingsprobleem is met een apparaat dat u zelf ook heeft? Dan kunt u voor meer informatie het beste de website van de fabrikant raadplegen.

Verder kunt u het apparaat ook tijdelijk uitschakelen tot duidelijk is wat het probleem is en hoe u het apparaat weer veilig kunt gebruiken.

Waar kan ik terecht met een vraag of klacht over een slim apparaat?

Heeft u een vraag of een klacht over uw privacy bij een slim apparaat? Neem dan eerst contact op met de fabrikant van het apparaat of de (web)winkel waar u het gekocht heeft.

Heeft u een klacht en komt u er samen met de fabrikant of winkel niet uit? En is het apparaat gemaakt in de Europese Unie (EU) of heeft u het gekocht in de EU? Dien dan uw klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).