Financiële ondernemingen
Financiële ondernemingen en dienstverleners verzamelen en gebruiken veel persoonsgegevens. Bijvoorbeeld banken, creditcardmaatschappijen, verzekeraars, pensioenfondsen, administratiekantoren, financieel adviseurs en belastingadviseurs.
Op deze pagina
Financiële gegevens
In de eerste plaats verwerken financiële ondernemingen en dienstverleners financiële gegevens van hun klanten. Zoals gegevens over betalingen. Financiële gegevens zijn gevoelige persoonsgegevens. Het is daarom extra belangrijk dat financiële ondernemingen en dienstverleners zorgvuldig met deze persoonsgegevens omgaan.
Kopie ID en BSN
Financiële ondernemingen en dienstverleners verwerken ook andere persoonsgegevens van hun klanten. Bijvoorbeeld:
- Financiële ondernemingen en dienstverleners zijn wettelijk verplicht om de identiteit van hun klanten vast te stellen. En daarvoor een kopie te bewaren van het identiteitsbewijs van elke klant.
- Financiële ondernemingen en dienstverleners mogen het burgerservicenummer (BSN) van hun klanten gebruiken als dat in een wet staat.
Snelle antwoorden
Mag mijn bank een kopie ID maken of vragen?
Ja, dat mag. Uw bank moet als u klant wordt uw identiteitsbewijs (ID) controleren. Dat is om te kijken of u wel echt bent wie u zegt te zijn (identificatie). En soms moet dit opnieuw als u al klant bent (heridentificatie). Uw bank mag daarbij een kopie ID maken of vragen om te bewijzen dat uw identiteit is gecontroleerd.
U mag geen gegevens afschermen
U mag zelf geen gegevens afschermen op de kopie ID. En ook geen watermerk aanbrengen. Want anders kan de bank de echtheid van uw ID niet controleren. Uw bank kan na de (her)identificatie wel gegevens afschermen op de kopie ID of een watermerk erin aanbrengen om uw persoonsgegevens te beveiligen.
Meer informatie
Lees de uitgebreide uitleg: Identificatie bij financiële ondernemingen
Mag mijn bank vragen om een foto of video van mij?
Ja, dat mag. Controleert de bank uw identiteit op afstand? Bijvoorbeeld omdat u klant wordt bij een online bank? Dan mag de bank naast een kopie ID vragen om een foto van uw gezicht (selfie) of een video (filmpje) van uzelf. Daarmee kan de bank vaststellen dat uw ID bij u hoort.
Lees meer: Foto of video bij identificatie
Waarom moet ik mij opnieuw identificeren bij mijn bank als ik al klant ben?
Uw bank mag vragen of u zich opnieuw identificeert. Ook als u zich al eerder heeft geïdentificeerd. Financiële ondernemingen, zoals banken, moeten zorgen dat hun klantadministratie klopt. Anders kunnen zij niet voldoen aan de verschillende wettelijke verplichtingen die zij hebben.
Daarnaast staat in de privacywet AVG dat organisaties moeten zorgen dat de persoonsgegevens die zij verwerken kloppen. En dat zij de gegevens actueel maken als dat nodig is.
Lees meer: Identificatie bij financiële ondernemingen
Mag een bedrijf namens mijn bank mijn identiteit controleren?
Ja, dat mag. Uw bank kan ervoor kiezen om (her)identificatie door een ander bedrijf te laten uitvoeren. Bijvoorbeeld met een app waarmee u een kopie ID en een foto of video kunt versturen. Of een bedrijf dat bij u aan de deur komt om een kopie van uw ID te maken.
Dat bedrijf is dan een verwerker. De bank moet goede afspraken maken met deze verwerker over hoe die omgaat met de persoonsgegevens van de klanten. Bijvoorbeeld over de beveiliging van deze gegevens.
Lees meer: Identificatie bij financiële ondernemingen
Wat moet ik doen als mijn bankrekeningnummer is gelekt?
Heeft u bericht ontvangen van een organisatie dat er een datalek is geweest? En dat daarbij bankrekeningnummers zijn gelekt? Dan kunt u dit doen:
- Wees alert op telefoontjes of berichten per e-mail, sms of WhatsApp waarbij mensen informatie proberen te ontfutselen, zoals uw pincode. Uw bank zal u nooit op die manier vragen om een bepaalde code te geven of om uw bankpas te versturen naar een bepaald adres.
- Let op eventuele afschrijvingen van uw bankrekening. Criminelen kunnen uw bankrekening gebruiken om spullen te kopen.
- Kijk voor meer informatie op Veiligbankieren.nl.
Kan ik mijn gegevens bij een organisatie inzien, laten verbeteren of laten verwijderen?
Ja, dat kan. Als een organisatie uw persoonsgegevens gebruikt, heeft u een aantal rechten. Zo houdt u grip op uw gegevens. Dit zijn de belangrijkste privacyrechten:
- U heeft recht op inzage in uw persoonsgegevens.
- Blijken er gegevens van u niet te kloppen? Of ontbreken er gegevens? Dan kunt u vragen uw gegevens te rectificeren (aanpassen of aanvullen).
- In sommige gevallen kunt u ook vragen gegevens te verwijderen (wissen).
Wilt u weten welke rechten u nog meer heeft? Kijk dan bij Privacyrechten AVG.
Wat kan ik doen als ik een vraag of klacht heb over het gebruik van mijn persoonsgegevens?
Ga met uw vragen of klachten altijd eerst naar de organisatie die uw persoonsgegevens gebruikt. Heeft u een klacht en komt u er samen met de organisatie niet uit? Dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.