Zoeken

Filter zoek resultaten

2085 items
Sorteer op:
Onderwerp

Risico's algoritmes & AI: ontwikkelingen in Nederland

De AP brengt de risico’s en de effecten van de ontwikkeling en inzet van algoritmes en AI 2 keer per jaar in kaart in de Rapportage AI- en algoritmerisico's Nederland (RAN).
Ga naar onderwerp
Onderwerp

AI-verordening

De AI-verordening is de eerste uitgebreide wet over kunstmatige intelligentie. In de verordening staat aan welke regels organisaties zich moeten houden.
Ga naar onderwerp
Snel antwoord

Wat kan ik als organisatie nu al doen als voorbereiding op de AI-verordening?

U kunt nu al een aantal dingen doen:
 

  • Breng als aanbieder of gebruiker van algoritmes en AI in kaart om welke systemen het in uw organisatie gaat. En maak alvast een inschatting in welke risicogroep uw AI-systeem valt.  Zodat u weet welke eisen er voor uw systeem gaan gelden. 
  • Wilt u een AI-systeem aanschaffen? Check dan of er in de inkoopvoorwaarden voldoende rekening is gehouden met bestaande en aankomende wetten. Zoals de AI-verordening en de AVG. Ontwikkelaars moeten namelijk zorgen dat systemen aan eisen voldoen voordat ze op de markt worden gebracht. U wilt voorkomen dat u een AI-systeem ontwikkelt of implementeert waarvan (straks) blijkt dat het niet voldoet aan de wet. 
  • Kijk nu alvast of u de transparantie over uw systeem kunt verbeteren. Bijvoorbeeld door de informatie hierover op uw website en bij het aanbieden van de dienst te verduidelijken. Voor veel sectoren, terreinen en toepassingen zijn hiervoor al richtlijnen te vinden in bestaande wet- en regelgeving.
  • Is het nu al overduidelijk dat uw AI-systeem onder de lijst met verboden AI gaat vallen? Dan is het voor aanbieders raadzaam om het systeem nu al uit de handel te nemen. Is uw organisatie gebruiker van het systeem? Probeer dan zo snel mogelijk te stoppen met het systeem. De kans is namelijk groot dat u ook nu al wetten overtreedt. 
  • Bent u een professional binnen de overheid? Verken dan de mogelijkheid om een Impact Assessment voor Mensenrechten (IAMA) te doen en/of gebruik te maken van andere praktische hulpmiddelen uit de Toolbox ethisch verantwoord innoveren van de Rijksoverheid. 
  • Als overheid kunt u uw algoritmisch systeem nu al vrijwillig registreren in het algoritmeregister
  • Sommige organisaties maken inmiddels werk van het aanstellen van een interne toezichthouder op algoritmes of een ‘functionaris algoritmes’. De AP juicht toe dat organisaties op die manier hun verantwoordelijkheid nemen. 
Snel antwoord

Wie houdt toezicht op de AI-verordening?

In Nederland werkt het kabinet aan een voorstel voor het toezicht op de AI-verordening. De verwachting is dat er meerdere toezichthouders zullen zijn voor verschillende delen van de AI-verordening. Welke toezichthouder aan zet is, ligt aan de context waarin het AI-systeem wordt gebruikt of ontwikkeld. De taakverdeling komt in de Nederlandse wetgeving te staan.

In welke mate de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) toezicht gaat houden op de AI-verordening, ligt dus nog niet vast. We verwachten dat hier in de loop van 2024 meer duidelijkheid over komt. Wel dragen we als coördinerend algoritmetoezichthouder samen met andere partijen nu al bij aan de voorbereidingen. Dit doen we vanuit de directie Coördinatie Algoritmes (DCA)

De AP is wel al toezichthouder op de verwerking van persoonsgegevens door algoritmes.  

Snel antwoord

Wanneer gaat de AI-verordening in?

De AI-verordening treedt stapsgewijs in werking. De eerste regels gaan waarschijnlijk eind 2024 gelden in Nederland. In de loop van 2027 zal de gehele wet van toepassing zijn. De belangrijkste stappen in dit proces leest u hierna.  

Eind 2024

Verbod op aanbieden en gebruiken van bepaalde AI-toepassingen van kracht. 

Medio 2025

  • Toezichthouders op naleving van de AI-verordening in Nederland zijn bekend. 
  • Aangewezen toezichthouders hebben de bevoegdheid om boetes op te leggen.
  • De regels voor aanbieders van zogenoemde AI-modellen voor algemene doeleinden gaan in. Deze modellen staan ook wel bekend als 'general purpose AI'. 

Medio 2026

  • Verplichtingen voor AI met een hoog risico (omschreven in Bijlage III van de verordening) zijn van toepassing.
  • Transparantieverplichtingen voor bepaalde AI-systemen zijn van toepassing. Mensen moeten weten dat zij te maken hebben met een AI-systeem of door AI gegenereerde content. 
  • De Nederlandse 'regulatory sandbox' is gestart om advies te geven aan aanbieders van AI-systemen bij complexe vragen over de regels uit de AI-verordening.

Medio 2027

  • Als het AI-systeem een product is of een veiligheidscomponent vormt van producten die al vallen onder andere productwetgeving (omschreven in Bijlage I van de verordening, bijvoorbeeld medische hulpmiddelen of radioapparatuur), dan zal de AI-verordening ook van toepassing zijn op deze producten. 
  • De AI-verordening is volledig van kracht. 
Snel antwoord

Hoe werkt gezichtsherkenning?

Wanneer u gezichtsherkenning inzet om mensen te identificeren of om iemands identiteit te bevestigen, zijn enkele begrippen belangrijk. 

  • Eenduidige (unieke) identificatie. Hierbij gaat het om de vraag: wie is deze persoon? ‘Eenduidig’ betekent dat biometrische gegevens voor identificatie maar aan één iemand kunnen worden toegeschreven. Het biometrisch gegeven is dus uniek voor die persoon. Een manier voor eenduidige identificatie is het vergelijken van (een template van) iemands gezicht met (templates van) gezichten van een groep personen in een database (een ‘one-to-many’-vergelijking). Het doel is om vast te stellen of templates overeenkomen en zo de persoon te identificeren. 
  • Bevestigen van identiteit. Bij het bevestigen van iemands identiteit gaat het om de vergelijking tussen twee gezichten: is gezicht A gelijk aan gezicht B? Dit is een ‘one-to-one’-vergelijking: het biometrisch gegeven van 1 persoon wordt alleen vergeleken met 1 ander biometrisch gegeven. Het doel is om te controleren of iemand dezelfde persoon is van wie de biometrische gegevens eerder zijn vastgelegd. En of iemand dus is wie deze zegt te zijn. 

Let op: in artikel 9 van de AVG en artikel 29 van de UAVG gaat het over uitzonderingen op het verbod op het verwerken van biometrische gegevens voor unieke identificatie. Het verwerken van biometrische gegevens om iemands identiteit te bevestigen (authenticatie) valt hier ook onder. Dat betekent dat voor authenticatie via gezichtsherkenning dezelfde regels gelden als voor unieke identificatie via gezichtsherkenning. 

Nieuwsbericht

Antwoord op prangende juridische vragen over gezichtsherkenning

Nieuwsbericht
Ga naar nieuwsbericht

Zoekt u informatie van voor 25 mei 2018? Bekijk ons archief.

Filter zoekresultaten

Filter op thema

Filter zoek resultaten

Filter op periode