Feiten en cijfers over de AP

Hier vindt u feiten en cijfers over de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), zoals budget, personeel en productiecijfers.

De AP in cijfers

 2021202220232024
budget (realisatie; in miljoenen euro's)26.929.237.546.3
vaste medewerkers (in fte)169183223320
ontvangen datalekmeldingen124.86621.15125.69437.839
afgehandelde datalekmeldingen2   37.475
ontvangen klachten318.91413.11312.3078.521
afgehandelde klachten4   7.634
onderzoeken27411619
opgelegde boetes (aantal plus 
totaalbedrag in miljoenen euro's)5
11
(6.4)
13
(6.7)
8
(243.2)
6
(328)
last onder dwangsom2234
berispingen31057
wetgevingstoetsen1061068783
vragen van FG's1.309901670613
informatieverzoeken33.0001.8422.2783.978
bemiddelingsgesprekken en overige 
toezichtsinterventies
  6772.213
voorafgaande raadplegingen10435
vergunningen en modelprotocollen264324507833
bezwaar186110115169
(hoger) beroep66474060

1. Het aantal slachtoffers van datalekken ligt veel hoger dan het aantal meldingen. Zo heeft de AP in 2023 1.309 meldingen ontvangen van datalekken door een cyberaanval, waarbij het totale aantal slachtoffers zo'n 20 miljoen is. Zie de rapportages datalekken van de AP voor meer informatie.
2. Sinds 2024 tonen we naast het totaal ontvangen datalekmeldingen ook het aantal meldingen dat is afgehandeld.
3. We tellen nationale en internationale klachten bij elkaar op. De daling van het aantal klachten in 2024 komt mogelijk door 2 oorzaken. Sinds 2024 vragen we in het klachtenformulier of mensen hun klacht al hebben gemeld bij de organisatie zelf. Bijvoorbeeld via de functionaris gegevensbescherming (FG), als de organisatie die heeft. Zo melden mensen hun klacht eerst bij de organisatie zelf, voordat zij direct een klacht indienen bij de AP. Dit is een wenselijke ontwikkeling omdat wij mensen met klachten niet eerst terug hoeven te verwijzen. Ook wordt een deel van de klachten zo rechtstreeks opgelost. Ten tweede tellen we telefonisch contact niet langer standaard mee als klacht. Veel mensen die wij telefonisch spreken willen geen klacht indienen, maar hebben een vraag over de AVG of privacy. Deze oproepen hebben wij dus apart geregistreerd. Mogelijk nam het aantal informatieverzoeken hierdoor sterk toe tussen 2023 en 2024.
4. Sinds 2024 tonen we naast het totaal ontvangen klachten ook het aantal klachten dat is afgehandeld. Het aantal afgehandelde klachten is hoger dan het aantal ontvangen klachten, omdat de overgebleven klachten uit 2023 ook in 2024 zijn afgehandeld.
5. Een besluit om een organisatie te beboeten, kan uit meerdere boetes bestaan voor verschillende (deel)overtredingen. Verder zijn niet alle opgelegde boetes al openbaar gemaakt. Zie Boetes en andere sancties voor een overzicht van de al gepubliceerde boetes.

Zie de jaarverslagen van de AP voor meer cijfers en informatie.

Publicaties over capaciteit en budget AP

Deze pagina is bijgewerkt op
.