Waar moet ik aankloppen als ik een vraag heb over wat een organisatie met mijn gegevens doet?
Als u een vraag of klacht heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens, neem dan eerst contact op met de organisatie waarover uw vraag gaat.
U kunt vaak in eerste instantie terecht bij de functionaris gegevensbescherming (FG) van de organisatie. De FG houdt binnen de organisatie in de gaten of deze zich aan de privacyregels houdt en kan uw vraag beantwoorden.
De contactgegevens van de FG (of privacy officer) vindt u meestal in de privacyverklaring op de website van de organisatie. En anders kunt u uw vraag ook stellen via het algemene contactadres. Krijgt u geen (goed) antwoord op uw vraag? Dan kunt u een tip of klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Besluit u een klacht in te dienen bij de AP? Houd er dan rekening mee dat de AP altijd vraagt of u het probleem eerst heeft aangekaart bij de organisatie. We vragen ook om bewijs. Bijvoorbeeld een e-mail.
Heeft u een algemene vraag over de privacyregels? Dan kunt u contact opnemen met het Informatie- en Meldpunt Privacy (IMP) van de AP. Tijdens het telefonisch spreekuur kunnen we uw algemene vragen over de AVG beantwoorden. We kunnen niet ingaan op uw persoonlijke situatie of een specifieke organisatie.