Jongeman Zit bellend achter laptop

Vraag van de maand

De AP ontvangt veel verschillende privacyvragen. We lichten elke maand een veelgestelde vraag uit. Op deze pagina leest u alle vragen van de maand.

 

Vrouw helpt oudere vrouw met tablet

Waar moet ik aankloppen als ik een vraag heb over wat een organisatie met mijn gegevens doet?

Als u een vraag of klacht heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens, neem dan eerst contact op met de organisatie waarover uw vraag gaat.  

U kunt vaak in eerste instantie terecht bij de functionaris gegevensbescherming (FG) van de organisatie. De FG houdt binnen de organisatie in de gaten of deze zich aan de privacyregels houdt en kan uw vraag beantwoorden. 

De contactgegevens van de FG (of privacy officer) vindt u meestal in de privacyverklaring op de website van de organisatie. En anders kunt u uw vraag ook stellen via het algemene contactadres. Krijgt u geen (goed) antwoord op uw vraag? Dan kunt u een tip of klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Besluit u een klacht in te dienen bij de AP? Houd er dan rekening mee dat de AP altijd vraagt of u het probleem eerst heeft aangekaart bij de organisatie. We vragen ook om bewijs. Bijvoorbeeld een e-mail. 

Heeft u een algemene vraag over de privacyregels? Dan kunt u contact opnemen met het Informatie- en Meldpunt Privacy (IMP) van de AP. Tijdens het telefonisch spreekuur kunnen we uw algemene vragen over de AVG beantwoorden. We kunnen niet ingaan op uw persoonlijke situatie of een specifieke organisatie. 

 

Vrouw op kantoor aan het bellen

Wat kan ik doen als een organisatie niet reageert op mijn inzageverzoek?

Heeft u binnen 1 maand nog geen reactie gekregen van een organisatie op uw inzageverzoek? Dan kunt u contact opnemen met de FG, privacyfunctionaris of privacy officer van de organisatie, als de organisatie die heeft. De contactgegevens van deze persoon vindt u in de privacyverklaring op de website van de organisatie. 

Krijgt u ook geen reactie van deze persoon? Of bent u niet tevreden met de reactie? Wat u dan verder kunt doen, hangt ervan af of het gaat om een bedrijf of een overheidsorganisatie:

  • Bedrijf: U kunt een klacht indienen bij de AP. Of een verzoekschriftprocedure starten bij de rechter.
  • Overheidsorganisatie: U kunt een klacht indienen bij de AP. Of de overheidsorganisatie in gebreke stellen wegens niet tijdig beslissen. Krijgt u vervolgens na uw ingebrekestelling niet binnen 2 weken alsnog een besluit? Dan kunt u beroep wegens niet tijdig beslissen indienen bij de bestuursrechter. 

Lees meer over het recht op inzage

Voor organisaties: recht op inzage in de praktijk

Lees wat u precies moet doen als u als organisatie een inzageverzoek krijgt.