Adressenhandel
In sommige gevallen kunt u contactgegevens van mensen ontvangen van derde partijen. Wilt u deze gegevens gebruiken om reclame te versturen? Op deze pagina leest u wat daarvoor de regels zijn.
Op deze pagina
Derde partijen
Derde partijen kunnen zijn:
- adreshandelaren;
- datahandelaren;
- listbrokers;
- openbare bronnen.
Controleren
Ontvangt u gegevens van een derde partij, controleer dan of deze derde partij de betrokkenen goed heeft geïnformeerd over het verstrekken van hun gegevens.
De derde partij moet altijd beschikken over een grondslag voor de verstrekking van de gegevens aan u. In de praktijk is dat meestal toestemming van de betrokkenen.
Let op: Weten mensen niet dat hun gegevens aan u zijn verstrekt voor direct marketing? Dan mag u de gegevens niet gebruiken. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om reclamepost, telemarketing of digitale direct marketing (zoals per e-mail, sms of app).
Openbare bronnen
Ook voor het gebruik van persoonsgegevens uit openbare bronnen heeft u toestemming nodig. Dat deze gegevens openbaar zijn, wil namelijk niet zeggen dat mensen automatisch instemmen met het gebruik van hun persoonsgegevens voor marketingdoeleinden.
Klantgegevens doorverkopen
Wilt u uw klantgegevens verkopen aan derden? Dat mag alleen als u hiervoor een wettelijke grondslag heeft. In de praktijk betekent dit dat u zo goed als altijd toestemming van de klant nodig heeft.
U moet mensen duidelijk informeren over de verwerking van hun persoonsgegevens. Dit moet u in begrijpelijke taal doen. U moet dus open en transparant alle informatie geven op een overzichtelijke manier. Ook moet u kunnen aantonen dat u daadwerkelijk toestemming heeft gekregen.