Wat kunt u zelf doen bij profilering?

Wilt u weten of een organisatie profilering gebruikt? Of heeft u een geautomatiseerd besluit ontvangen van een organisatie? Op deze pagina leest u wat u zelf kunt doen.

Op deze pagina

U heeft recht op informatie

Volgens de privacywet AVG moeten organisaties open en duidelijk communiceren over welke persoonsgegevens zij gebruiken, hoe dat gebeurt en waarom zij dat doen. Dus ook over het gebruik van persoonsgegevens voor profilering. U heeft namelijk recht op informatie.

In de praktijk informeren organisaties niet altijd dat zij gebruikmaken van profilering. Profilering gebeurt meestal achter de schermen, geautomatiseerd op basis van ingewikkelde rekenformules, algoritmes genoemd. Profilering is dan ook niet makkelijk te herkennen.

Zelf profilering herkennen

Soms zijn in de privacyverklaring of in andere informatie van een organisatie aanwijzingen te vinden voor profilering. U kunt letten op woorden en zinnen als:

  • (risico)profiel;
  • gedragsanalyse;
  • persoonlijke/gepersonaliseerde aanbiedingen;
  • op basis van uw (surf)gedrag of (surf)gedrag van anderen;
  • interesse-gebaseerd;
  • gebaseerd op uw voorkeuren;
  • segmentering/segment(en);
  • online behavioural advertising/targeting.

Bij een overheidsorganisatie kunt u letten op het gebruik van woorden als:

  • risico-inschatting;
  • risicogericht controleren;
  • geautomatiseerd toekennen/afwijzen.

Inzage vragen in uw persoonsgegevens

Wilt u zeker weten of een organisatie gebruikmaakt van profilering? Dan kunt u de organisatie om inzage in uw persoonsgegevens vragen. De organisatie moet u dan laten weten of de organisatie automatische besluiten over mensen neemt, inclusief profilering. En zo ja, waarom de organisatie dat doet, op basis van welke logica en welke gevolgen dat voor u kan hebben.

Uw gegevens laten rectificeren of verwijderen

Heeft u inzage gekregen in uw persoonsgegevens? En kloppen er gegevens niet? Of ontbreken er gegevens? Dan kunt u de organisatie vragen uw gegevens te rectificeren (aanpassen of aanvullen). Want als de organisatie bijvoorbeeld een automatisch besluit over u neemt op basis van verkeerde gegevens, dan kan dat vervelende gevolgen hebben voor u. U kunt de organisatie ook vragen om bepaalde gegevens te verwijderen.

Een nieuw besluit vragen

Heeft u een geautomatiseerd besluit ontvangen van een organisatie? En heeft dit besluit belangrijke gevolgen voor u, bijvoorbeeld dat u geen lening of verzekering kunt afsluiten? Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u de organisatie vragen om een nieuw besluit te nemen waarbij een mens uw gegevens beoordeelt. U heeft namelijk recht op een menselijke blik bij besluiten.

Vraag of klacht over profilering

Heeft u een vraag of klacht over het gebruik van profilering door een bepaalde organisatie? Neem altijd eerst contact op met die organisatie. Heeft u een klacht en komt u er samen met de organisatie niet uit? Dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).