AI-geletterdheid

Organisaties die AI-systemen ontwikkelen of gebruiken, moeten vanaf 2 februari 2025 zorgen dat hun werknemers 'AI-geletterd' zijn. Dat betekent dat zij ervoor moeten zorgen dat personeel genoeg weet en kan om AI op een verantwoorde manier in te zetten. 

Op deze pagina

AI-geletterdheid is een verplichting uit de AI-verordening. Iedereen die binnen of namens een organisatie met AI-systemen werkt, moet vaardigheden, kennis en begrip hebben over de technische werking van AI-systemen, maar ook over de sociale, ethische en praktische aspecten hiervan. De inzet van AI-systemen kan namelijk grote risico’s en impact hebben voor klanten, eindgebruikers en andere mensen. Bijvoorbeeld als een organisatie met behulp van AI een beslissing over hen maakt.

Ook voor beleidsmakers, politici en toezichthouders is een hoog AI-kennisniveau essentieel voor het maken van beleidskeuzes.

Benodigde kennis hangt af van omstandigheden

Welke kennis en vaardigheden medewerkers nodig hebben, kan verschillen per situatie. Het is onder meer afhankelijk van de context waarin het systeem wordt ingezet en wat de risico’s zijn.

In het document Aan de slag met AI-geletterdheid vinden organisaties verschillende voorbeelden.

Wat kunnen organisaties doen?

Organisaties die AI-systemen ontwikkelen of gebruiken, zijn verplicht om maatregelen te nemen om AI-geletterdheid bij hun medewerkers te bevorderen. Welke maatregelen dat precies zijn, staat niet in de wet.

De AP adviseert organisaties om van AI-geletterdheid een prioriteit te maken en dit strategisch aan te pakken, bijvoorbeeld met behulp van een meerjarig actieplan voor het opbouwen van een volwassen niveau van AI-geletterdheid. Het document Aan de slag met AI-geletterdheid van de AP helpt hierbij.

Actieplan AI-geletterdheid bij organisaties