Recht van bezwaar
Mensen hebben het recht aan een organisatie te vragen hun persoonsgegevens niet meer te gebruiken. Dit heet het recht van bezwaar. Iemand kan om bijzondere persoonlijke redenen van het recht van bezwaar gebruikmaken. Daarnaast is het recht van bezwaar van toepassing als een organisatie persoonsgegevens gebruikt voor marketingdoeleinden.
Verwerkt een organisatie persoonsgegevens op grond van een taak van algemeen belang? Of op grond van een gerechtvaardigd belang? Dan hebben de betrokkenen – de mensen van wie de gegevens worden verwerkt – altijd het recht om bezwaar te maken tegen deze verwerking van hun gegevens.
Recht van bezwaar bij direct marketing
Het gebruik van persoonsgegevens voor direct marketing is toegestaan, zo lang aan een aantal voorwaarden is voldaan. Wie bezwaar heeft tegen het gebruik van zijn gegevens voor commerciële doeleinden, kan hiertegen bezwaar aantekenen. Organisaties moeten dit bezwaar altijd respecteren.
Het recht van bezwaar bij direct marketing is geregeld in artikel 21 (lid 2, lid 3) van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Recht van bezwaar bij bijzondere persoonlijke omstandigheden
Iemand kan bezwaar aantekenen vanwege bijzondere persoonlijke omstandigheden. Bijvoorbeeld als diegene als patiënt mee heeft gedaan aan een medisch onderzoek en er later achter komt dat een bekende als onderzoeker bij dat centrum werkt. Deze persoon kan er dan belang bij hebben dat zijn gegevens worden verwijderd of niet meer tot hem zijn te herleiden.
Het recht van bezwaar vanwege bijzondere persoonlijke omstandigheden is geregeld in artikel 21, lid 1 van de AVG.
Bekijk binnen het onderwerp Recht van bezwaar
Alle antwoorden op mijn vragenVragen over het recht van bezwaar
-
Wanneer en hoe kan ik bezwaar maken tegen het verwerken van mijn persoonsgegevens?
U heeft in twee situaties het recht aan een organisatie te vragen uw persoonsgegevens niet meer te gebruiken. Ten eerste als een organisatie uw gegevens gebruikt voor direct marketing. Ten tweede kunt u bezwaar maken tegen het gebruik van uw persoonsgegevens om bijzondere persoonlijke redenen.
Direct marketing
Organisaties mogen uw persoonsgegevens gebruiken voor direct marketing, zo lang zij aan een aantal voorwaarden voldoen.
Wilt u dit niet? Dan kunt u bezwaar maken. Hiervoor kunt u de voorbeeldbrief bezwaar direct marketing van de Autoriteit Persoonsgegevens gebruiken.
Heeft u bezwaar gemaakt, dan is de organisatie verplicht om te stoppen met het gebruik van uw gegevens voor direct marketing.
Bijzondere persoonlijke omstandigheden
U kunt bezwaar maken tegen het gebruik van uw persoonsgegevens vanwege uw bijzondere persoonlijke omstandigheden.
Bijvoorbeeld als u als patiënt heeft meegedaan aan een medisch onderzoek en u er later achterkomt dat een bekende van u als onderzoeker bij dat centrum werkt. Misschien heeft u dan liever niet dat uw onderzoeksgegevens nog worden gebruikt.
Wilt u bezwaar maken vanwege uw specifieke situatie, dan kunt u de voorbeeldbrief bezwaar persoonlijke omstandigheden van de Autoriteit Persoonsgegevens gebruiken.
-
Wat kan ik doen als ik een vraag of klacht heb over hoe een organisatie omgaat met mijn recht van bezwaar?
Ga met uw vragen of klachten altijd eerst naar deze organisatie. Heeft u een klacht en komt u er samen met de organisatie niet uit? Dan kunt u een privacyklacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
-
Wat doe ik als organisatie als iemand bezwaar maakt tegen het verwerken van zijn persoonsgegevens?
Dan moet u stoppen met deze gegevens te verwerken. Tenzij u dwingende gerechtvaardigde gronden voor de verwerking aanvoert die zwaarder wegen dan de belangen, rechten en vrijheden van de betrokkene. Of die te maken hebben met een rechtsvordering.
Let op: zo lang nog niet duidelijk is of uw gronden zwaarder wegen, mag u de betreffende gegevens niet verwerken. U stelt dan een beperking van de verwerking in.
-
Moet ik als organisatie betrokkenen informeren over het recht van bezwaar?
Ja, u moet betrokkenen informeren over het recht op bezwaar. Dit moet u uiterlijk op het moment van het eerste contact met de betrokkene doen. U moet deze informatie duidelijk en gescheiden van andere informatie aanbieden.