Zo dien jij jouw klacht in bij de AP
Heb je een klacht over een bedrijf dat jouw persoonsgegevens gebruikt? Bijvoorbeeld omdat je denkt dat het niet mag wat het bedrijf met jouw gegevens doet? Of omdat je je privacyrechten wilde gebruiken, maar het bedrijf niet reageert of jouw verzoek weigert? Dan kan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) jou helpen.
Eerst laat je je klacht weten aan het bedrijf zelf. Heeft het bedrijf een functionaris gegevensbescherming (FG), dan kun je het beste contact opnemen met die FG. Kijk hiervoor op de website van het bedrijf.
Kom je er samen met het bedrijf niet uit? Dan kun je een privacyklacht indienen bij de AP.
Hoe doe je dit?
Ben je jonger dan 16 jaar en wil je een klacht indienen bij de AP? Dan heb je toestemming nodig van een van je ouders of verzorgers. Die toestemming moet je meesturen met je klacht. Je kunt ook een van je ouders of verzorgers vragen om namens jou de klacht in te dienen.
Wat moet de AP doen?
De AP neemt iedere klacht in behandeling. De manier waarop we dat doen, verschilt per klacht. Je krijgt altijd een reactie van de AP op je klacht.