Een tip of klacht indienen bij de AP
U wilt een tip of klacht indienen bij de AP. Dat betekent dat u iets heeft meegemaakt of dat u vermoedt dat een persoon of organisatie zich niet aan de privacywet houdt. Goed dat u hier iets aan wilt doen. De AP kan u hier in 3 stappen bij helpen. We maken onderscheid tussen een tip en een klacht. Lees onderstaande informatie goed door.
Let op: voor onderstaande zaken kunt u op een andere pagina terecht.
- Een datalek bij uw eigen organisatie melden
- Een bezwaarschrift indienen tegen een beslissing van de AP
- Een klacht indienen over de AP
Stap 1: Heeft u een tip of een klacht?
De AP maakt onderscheid tussen een tip, een datalektip en een klacht. Het is belangrijk dat u straks in het formulier de juiste optie kiest, zodat uw klacht of tip goed terechtkomt en we u beter kunnen helpen.
Hieronder leest u wat het verschil is tussen een klacht en een tip. En welke optie u in uw geval het beste kunt kiezen. Soms is een tip of klacht indienen bij de AP niet de beste optie, en is er een andere oplossing mogelijk. Twijfelt u of u een klacht of tip moet indienen? Neem dan contact op.
Tip of datalektip
- Bij een tip heeft u het vermoeden dat een organisatie zich niet aan de privacywet houdt.
- Een tip kan gaan over uw eigen persoonsgegevens, maar ook over die van iemand anders.
- Bij het indienen van een tip hoeft u uw contactgegevens niet achter te laten. Het mag wel.
- De AP beoordeelt iedere tip. Tips helpen de AP bij haar werk. Een tip indienen heeft altijd nut. U krijgt geen persoonlijk bericht over wat we met uw tip doen.
- Heeft u informatie over een datalek? Heeft u bijvoorbeeld gezien dat er bij een organisatie een datalek is, en twijfelt u of dat datalek wel goed afgehandeld is? Of heeft u het vermoeden dat uw gegevens zijn gelekt? Dat kunt u met een datalektip melden bij de AP. Lees ook wat u verder zelf kunt doen als u slachtoffer bent geworden van een datalek.
- Zijn uw gegevens zonder uw toestemming doorgegeven aan een andere organisatie? Dan is dat geen datalek, maar een andere mogelijke overtreding van de AVG. Dien in dat geval geen datalektip in, maar een tip of klacht.
Het invullen van het formulier duurt ongeveer 10 minuten.
Let op: is er een datalek ontstaan bij uw eigen organisatie, en wilt u dat als verwerkingsverantwoordelijke bij de AP melden? Bekijk dan de informatie over de meldplicht datalekken.
Klacht
- Een klacht gaat over uw eigen persoonsgegevens, of die van uw kind. Ook kan uw klacht gaan over de persoonsgegevens van iemand waarvoor u gemachtigd bent.
- Bij het indienen van een klacht vult u uw gegevens in. De AP deelt uw klacht namelijk met de organisatie waarover uw klacht gaat, en deelt daarbij ook uw identiteit. Het gaat immers om uw persoonlijke situatie. Wilt u dit niet? Dan kunt u beter een tip indienen.
- Dient u een klacht in? Dan vragen we om bewijsstukken, zoals e-mails of andere correspondentie met de organisatie. Zoals de reactie van de organisatie en/of de FG. Voegt u onvoldoende bewijs toe? Dan vragen we u later om dit alsnog te doen. Bij stap 2 leest u waar uw bewijs verder aan moet voldoen.
- We verwachten dat u éérst contact heeft opgenomen met de organisatie voor een oplossing. Bijvoorbeeld via de functionaris gegevensbescherming (FG), als de organisatie die heeft. U geeft daarbij duidelijk aan dat u een klacht heeft en wat precies het probleem is. U kunt hiervoor een voorbeeldbrief van de AP gebruiken. Geef de organisatie 4 weken tijd om te reageren op uw klacht.
- U krijgt persoonlijk bericht nadat we uw klacht hebben beoordeeld. Daarin vertellen we u wat we met uw klacht doen of gedaan hebben.
Het invullen van het formulier duurt ongeveer 15 minuten.
Tip: zoek de privacyverklaring van de organisatie op de website. En lees wat uw privacyrechten zijn. Dit helpt u om uw klacht goed te verwoorden.
Stap 2: Uw melding voorbereiden
Door uw melding voor te bereiden, kunt u sneller door het formulier heen. Leg daarom alvast klaar:
- Bewijsmateriaal bij uw tip of klacht, zoals screenshots. Het bewijsmateriaal moet duidelijk maken waar uw tip of klacht precies over gaat en wat het probleem is. Bij stap 1 leest u hier meer over.
- Een kopie van uw contact met de organisatie of persoon waarover uw klacht gaat. Hiermee laat u zien dat u eerst contact heeft gezocht met de organisatie of persoon om het probleem op te lossen. Bijvoorbeeld via een e-mail of brief. Bij stap 1 leest u hier meer over.
- Als u een klacht indient namens iemand anders: een machtiging. U kunt daarvoor dit voorbeeld gebruiken.
Let op: Voeg geen informatie toe die niet relevant is bij uw melding of die u niet wilt delen. Of maak deze onleesbaar. Alle informatie die u instuurt, kan de AP gebruiken voor onderzoek en juridische procedures. De AP deelt een kopie van uw klacht en ons besluit op uw klacht met de organisatie of persoon waarover uw klacht gaat. Wij zijn dit verplicht volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Stap 3: Het formulier invullen
In het formulier kunt u stap voor stap uw tip, datalektip of klacht indienen. Bij veel vragen vindt u onder het ?-teken extra uitleg.
We raden u aan om het formulier op een computer of laptop in te vullen. Op een groter scherm gaat dat gemakkelijker dan op een smartphone of tablet.
Uw klacht of tip aanpassen of intrekken
Misschien wilt u uw eerdere klacht of tip aanpassen. Bijvoorbeeld omdat u nu extra bewijsmateriaal heeft. Of u wilt uw eerdere klacht of tip intrekken, omdat de situatie al is opgelost. Ook dit kunt u in het formulier doen.
Privacyverklaring
Als u een klacht of tip indient, verwerken wij uw persoonsgegevens. Hoe en waarom we dat doen, leest u in onze privacyverklaring.
Klachtenformulier op dit moment niet toegankelijk voor sommige KPN-klanten
Het nieuwe klachtenformulier van de AP is op dit moment niet bereikbaar voor sommige klanten van KPN. Het probleem wordt zo snel mogelijk verholpen. Excuses voor het ongemak. Probeert u het op een later moment nog eens, of dien uw klacht in per brief (ons adres vindt u onderaan deze pagina bij 'Snelle antwoorden').
Na uw melding: Dit doet de AP met uw tip of klacht
Tip, datalektips en klachten zijn waardevol voor de AP. Ze helpen ons om de persoonsgegevens van Nederlanders nog beter te beschermen. Daarom bekijken we elke tip en klacht die bij ons binnenkomt. Ook als we geen verder onderzoek doen, kunnen we uw tip of klacht gebruiken voor ons werk. U leest er meer over op de pagina Behandeling van klachten door de AP.
Heeft u een klacht ingediend over een internationale organisatie? Dan behandelt de AP uw klacht misschien samen met andere Europese toezichthouders. Hierdoor kan de afhandeling van uw klacht langer duren.
Extra informatie
Heeft u een vraag? Kijk eerst of u hieronder het antwoord vindt. Zo niet, dan kunt u contact met ons opnemen.
Snelle antwoorden
Wie kan een tip of klacht indienen?
Iedereen kan een melding doen. Wilt u een klacht indienen? Dan kunt u ook iemand anders machtigen om dat voor u te doen.
Tip geven
Wilt u uw persoonsgegevens niet achterlaten bij uw melding? Of gaat uw privacyklacht niet over een verwerking van uw eigen persoonsgegevens? Dan kunt u alleen een tip indienen.
Klacht indienen
Meldt u een privacyklacht over een verwerking van uw eigen persoonsgegevens? Dan kunt u deze klacht zelf indienen.
Maar u kunt ook iemand machtigen om de klacht namens u in te dienen. Zoals een advocaat of een Juridisch Loket. Ook een belangenorganisatie kan namens u een klacht indienen.
Is een klacht indienen bij de AP voor mij de beste optie?
Er zijn een paar situaties waarin u een andere mogelijkheid heeft dan een klacht indienen bij de AP. Soms biedt die optie u meer kans op een oplossing.
- Gaat uw klacht over een besluit van de overheid? Zoals een gemeente of het UWV? Dan kunt u bezwaar maken tegen het besluit of beroep instellen bij de bestuursrechter.
- Loopt er een juridische procedure over uw klacht? Dan beoordeelt die andere instantie uw klacht.
- Gaat uw klacht over een camerakwestie met buren? Hierin kunt u het beste zelf stappen ondernemen.
- Heeft een klacht over uw privacyrechten, zoals het recht om gegevens in te zien of het recht om gegevens te verwijderen? Lees hier wat u kunt doen.
Lees meer over hoe de AP met uw klacht omgaat.
Kan ik anoniem een klacht indienen?
Nee. Als u een privacyklacht indient, dan vragen we om uw persoonlijke gegevens. Omdat de AP onderzoek doet naar een privacyschending in uw persoonlijke situatie, maakt de AP uw identiteit bekend aan de organisatie of persoon waarover uw klacht gaat. Bij een klacht houdt de AP u ook op de hoogte van de behandeling hiervan.
Wilt u uw gegevens niet delen? Dan kunt u een tip indienen.
Kan ik per brief een privacyklacht indienen?
Ja, dat kan. Vermeld in uw brief:
- over welke persoonsgegevens het gaat;
- over welke organisatie het gaat;
- of u al een klacht heeft ingediend bij de organisatie waarover uw privacyklacht gaat;
- hoe de organisatie reageerde op uw klacht;
- of (het negatieve gevolg van) de verwerking van uw gegevens nog plaatsvindt;
- wat u met de privacyklacht wilt bereiken;
- uw naam, adres en telefoonnummer.
Let op: wilt u een handgeschreven privacyklacht indienen? Zorg dat deze goed leesbaar is.
Stuur uw brief naar:
Autoriteit Persoonsgegevens
Postbus 93374
2509 AJ Den Haag.
U kunt een privacyklacht indienen in het Nederlands of het Engels.
Contact met de AP
Heeft u moeite met lezen of schrijven? Neem dan contact op met onze medewerkers.
Wanneer krijg ik bericht over mijn tip of klacht?
Dient u een tip in? U krijgt dan geen reactie van ons. Maar we beoordelen iedere tip.
Dient u een klacht in? Dan informeren we u in ieder geval 3 maanden na het indienen van uw klacht over de voortgang. Kunnen wij binnen 3 maanden nog geen resultaat melden? Dan ontvangt u uiterlijk binnen 6 maanden na dit bericht opnieuw een brief. Daarin informeren wij u over het resultaat of de voortgang van de behandeling van uw klacht.
Zie ook: Behandeling van klachten door de AP.